Jom SaMA2 Kita MengiNgati ALLAH

Hidup Adalah Perjuangan Yang Tidak Pernah Henti...

Ukhwah Kerana Allah

Thursday, March 28, 2013

di Jalan Jihad

Allah marah kalau tak dakwah bersungguh-sungguh, kata-kata As-syahid Siti hajar.

Potong bawang~
Refleksi balik diri, selama aku melangkah,  begitu sedikit sekali usaha yang aku lakukan. Bersungguh-sungguhkah aku? Tapi, bila ada maksiat berlaku depan mata, lemahnya iman aku. Apa yang mampu aku lakukan?

Perlu diingat, usaha itu kita lakukan, tapi hasilnya adalah urusan Allah swt. Bukankah Allah telah menjanjikan kemenangan Islam. Islam itu akan menang. Hakikat kemenangan adalah mereka yang bersama dengan Islam itu telah menang. Mungkin pada zahirnya kita ditindas pada mata kasar, namun mereka yang berjuang pada jalan Islam itu adalah pemenang. 

Namun, tidak patut dijadikan alasan untuk kita bersenang-lenang kerana bukan mudah untuk kita mengecapi Jannah. Allah memberikan ujian kepada kita.

 Firman Allah swt dalam surah Al Ankabut ayat 2 dan 3 :

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: 
"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang-orang yang dusta.


Kadang-kadang aku katakan,  aku sendiri sangat takut menjadi manusia yang dikatakan oleh Allah dalam Surah As-saff ayat 2 dan 3 :
" Wahai orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu lakukan?" 
"(Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan"  

Aku tidak ingin menjadi dusta atas kata-kataku sendiri. Bila mana hati ini telah mula  berjanji untuk mewaqafkan diri pada jalan-Nya , aku berdoa semoga Allah berikan kekuatan dan ketabahan semasa dalam perjalanan ini. 

Urusan dan ujian itu adalah kerja Allah.. tapi , sebagai hamba  mohonlah agar diberi kekuatan dan ketabahan dalam urusan dan ujian yang diberikan oleh Allah.

Sungguh aku rindukan syahid di jalan Allah. Semoga aku juga bakal menjadi antara salah seorang ribuan as-syahid di dunia. Yang mana syahid atas jalan-Nya.. Bukankah itu total freedom yang diimpikan oleh setiap para pejuang? 

Mungkin nama kami sama, Almarhumah Siti hajar Ahmad Sabir. Aku adalah Menang atau Syahid Siti Hajar.

As-Syahid Siti Hajar

Izinkan aku untuk terus thabat di jalan ini sehingga ke nafaz yang terakhir.

Salam kasih sayang, 
Ukhti Qi


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...