Jom SaMA2 Kita MengiNgati ALLAH

Hidup Adalah Perjuangan Yang Tidak Pernah Henti...

Ukhwah Kerana Allah

Saturday, September 7, 2013

Janji manusia dengan Allah sebelum lahir

Dengan izin Tuhan, semua pasti akan berlaku bukan? Aku percaya dengan janji-janjiNya. Semoga mereka menemui kebenaran dan menerima Islam. In sha Allah dengan Izin dan rahmat Tuhan.

Man ana? Siapa saya? Pernah soalan ini bermain di fikiran anda? Pasti tertanya-tanya untuk apa aku hidup di dunia ini? apa yang perlu aku lakukan? Ke mana destinasi aku selepas ini?

“Maka apabila telah Kusempurnakan kejadiannya dan kutiupkan kepadanya ruhKu; maka hendaklah kamu (malaikat dan syaitan) tersungkur dengan bersujud kepadanya (manusia)” (QS Shaad [38]:72 ) .

Kalam Allah surah Assad, ayat 72, Allah perintahkan malaikat dan syaitan untuk sujud kepada manusia. Nabi Adam… anak-anak yang dihadapan cikgu ni siapa?
Sedar tak .. You’re  amazing!  

Manusia.. 
ya! Mengapa kamu bersedih?

Menyingkap kembali memori lalu, ingat tak lagi semasa kita berusia 4 bulan?  J apakah janji kita kepadaNya sebelum dilahirkan di dunia ini?

Hmm.. angkat tangan siapa yang masih ingat...sudah lupa? yang sering lupa dan lalai terhadap janji..itu manusia, Jika diteliti pada hari ini, ramai manusia telah lupa akan perjanjian pertama roh kepada Tuhan Pemilik Sekalian Alam.

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
(Al-A'raaf 7:172)

Awal-awal lagi sebelum dilahirkan kita ke dunia, kita sudah memiliki satu janji kepada Allah. Sungguh manusia mudah lupa pada janji. Janji untuk taat kepada Allah, menjalankan segala perintahNya, dan tidak menyekutukanNya. Tapi hakikat kehidupan manusia hari ini, sudah ramai yang tidak mengendahkan perintah Allah apatah lagi menyekutukanNya. masyaAllah. why? 

“Anak-anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Maka ibu bapanyalah yang menjadikannya sama ada Yahudi, Majusi atau Nasrani. (Hadis riwayat Bukhari). 

Mungkin semasa kita di dunia, minda kita telah 'diprogramkan' dengan perkara yang tak sepatutnya.Potong bawang laju-laju... :'(
Semoga Allah memberi kesempatan kepada kita menemui kebenaran yang sebenarnya. 

Perbualan bersamaOA ( Orang Asli)… - mereka belum ada agama, bakal memeluk Islam. In Sha Allah. Doa-doakan.

Cikgu, betulkah orang bukan Islam kalau meninggal akan masuk ke neraka? soal Salwa.
Bagus soalan tu.
Cikgu nak tanya, siapa pernah terima hadiah?
Saya…
Kenapa dapat hadiah?
Sebab dia sayang saya..
Ok.. pernah tak kena marah or kena rotan dengan mama? Siapa pernah angkat tangan?
Saya..
Kenapa?
Sebab buat mak marah cikgu..


Erm.. samalah juga, kalau kita sayang Allah, buat apa yang Allah suruh, Allah pun akan bagi penghargaan kepada hamba-hambaNya yang taat pada perintahNya dan sebaliknya.. Sanggup tak ke neraka?

Biarkan mereka berfikir, semoga diberi kesempatan lagi untuk bersama.
Salam kasih sayang, 
Cikgu Siti

Semasa seminar kenali potensi diri, bersama anak Puteri Kelsom, 
1 0gos 2013, Rumah Rehat Kuala Kangsar



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...